Thursday 9 February 2012

Imran And His Wife



 Imran itulah panggilannya, seorang laki-laki yang mempunyai wajah sangat jelek sekali, sebaliknya ia mempunyai istri yang sangat cantik sekali. Suatu ketika ia datang kepada istri tercintanya tersebut, ketika ia melihat istrinya, maka bertambahlah kecantikan, dan kebaikan istrinya dimatanya sampai-sampai ia tidak kuat dan terus- menerus memandangi istrinya, maka berkatalah istrinya: “ kenapa engkau terus-menerus memandangi ku seperti itu,wahai suamiku?” Imran menjawab;” Alhamdulillah segala puji bagi Allah, sungguh engkau sangat cantik sekali wahai istriku!”; istrinya pun menjawab;” jadi kalau begitu, aku dan engkau akan sama-sama masuk Syurga dong!”; Imran pun heran dan kemudian bertanya;” dari mana engkau tahu tentang itu wahai isriku?”; Istrinya menjawab ;“  engkau dianugerahi istri cantik seperti diriku ini, maka engkau bersyukur dan sementara aku dianugerahi suami seperti dirimu, maka aku bersabar; jadi orang yang bersabar dan bersyukur akan sama-sama masuk syurga.

Sorry ya Guys! Aku lagi belajar bahasa arab nih. Daripada aku ngelamun mikirin yang negatif (mikirin akhwat ya?. Hehehe gak kok, daripada waktu terbuang sia-sia intinya, sekaligus ngerefreshin otak dengan nerjemahin bahasa arab berbau jenaka githu ).Wallahu ‘alam.

                                                                Thank You Jazakallah Khairan Katsiran

                                 Sumber:  Al Arabiah Baina Yadaik yang diterjemahkan dan diedit oleh Aswandi

No comments:

Post a Comment